Partnerek

kaposfest_logo01.jpg


zene_hu_logo_nagy.jpg


zene_hu_logo_nagy.jpg


zene_hu_logo_nagy.jpg

Friss topikok

  • lászlóági: @Dolcimelo: bizony anno én is így kezdtem tanulni, de azutn ennek véget vetettek bizonyos okok! (2020.06.21. 15:27) ZAK vs KONZI
  • holdbélicsónakos: Kedves Gyuri! Most már én is félek... TŐLED. Üdv! Papp Máté volt művész-ember munkatárs (2014.03.28. 22:45) Most már én is félek
  • Digitmokus: Az uncsim kislánya, akinek ugye meg volt engedve hogy nézze az XFaktort, odáig volt ezért a csajér... (2014.01.06. 11:13) Pornós Krasznai
  • Barna Páli: Üdv! Szeretnék valamit kérdezni. Szerintem ha az A hang 432 Hz, akkor annak az oktávja 216 Hz, és ... (2013.12.27. 23:23) 432
  • dittacsello: Kedves Gyuri! Jó, hogy leírtad ezeket. Ha meg is valósulna az 50 kiváló tanár alkalmazása, mi lesz... (2013.12.20. 20:37) Merre tovább Zeneakadémia?

Bolyki Gyuri írása


Ki is az igazi troll ebben a történetben?
Az ózdi hős, aki a bulvármédia farvizén evezve az lett, ami, vagy a művészemberré sehogy sem váló zseniális szövegíró?
Majka munkásságát nem követem, mivel távol áll tőlem a RAP. Amikor a „Belehalok” című számot meghallottam, akkor viszont megálltam egy pillanatra.

Először is feltűnt, hogy mennyire büntető jó a zene. A közel 16 milliós youtube-nézettségből 15-20-at nekem köszönhetnek, kb. ennyiszer hallgattam meg. Hihetetlen bátor, nagyszerűen összerakott aranzs (zenei háttér), és úgy szól, hogy az elképesztő. Mindössze két-három olyan embert ismerek kis hazánkban, aki ilyet el tud készíteni. A zenét egyébként külföldről vásárolták - tehát nem lopták, ahogy azt különböző hozzászólók tudni vélik – hanem kifizették az árát, és használják. Ez manapság egy teljesen elfogadott dolog, sok zenész ebből él.

A másik, ami feltűnt, hogy a három előadó mennyire koordinálva van. Látszik, hogy ezt a dalt nagyon komolyan vették, és elfogadták egy hozzáértő zenei producer tanácsait – ami a hazai zenei életben sajnos nagyon ritka. Az előadók azt hiszik, hogy amit ők éreznek, ami „belülről jön”, annak kell a lemezen szerepelni, és aztán csodálkoznak, ha a kutya sem kíváncsi rájuk. Bizony, aki a piacra dolgozik (és meg is akar élni belőle), annak először is azt kell megtanulnia, hogy nagyon kevesek önmegvalósítása érdekes annyira, hogy érdekelje az embereket – ezért alakult ki a produceri szakma, mely segít a helyes balansz kialakításában. 

Szóval itt van ez a három úriember, akik vásároltak egy profi zenét, csináltak egy prozódiailag elfogadható – a zenével egymást szerencsésen erősítő – szöveget, és profi módon hozzáállva megcsinálták a számot. A stáblistán látszik, hogy nem sajnálták a pénzt a klipre, ami jó is lett. (Jobbakkal nem dolgozhattak volna, csak maximum ugyan ilyen jókkal.)
Miért mondom azt, hogy jó? Mert RAP-es, tehát pont az, ami. Lehet tahózni, meg unintelligensezni a jelenséget, de a RAP erről szól: a társadalom egy bizonyos perifériáján élő csoport önkifejezése, az ehhez illő látvány- és szövegklisékkel. Semmi olyan nem hangzik el a dalban, aminek ne lenne ebben a műfajban létjogosultsága, és ahogy elő van adva, az is teljesen passzol a stílushoz. 
Jól gondolkodtak az előadók, amikor összeálltak, és elkészítették ezt a számot. Profi munkát végeztek, úgy, hogy közben sikerült olyan húrokat is megpengetniük, amire a célcsoportjuk igen fogékony. Ennek köszönhető a klip iszonyat magas nézettsége – mert azért azt senki nem gondolhatja, hogy 16 millió megvásárolt youtube-megtekintéssel van dolgunk.
És hogy mennyit számít Majkáék hozzáadott értéke a megvásárolt zenéhez, álljon itt egy példa. Ők is megvásárolták ezt a számot, de egy teljesen fantáziátlan, unalmas nótát hoztak össze belőle.


A másik oldalon ott van az általam jobban ismert Geszti Péter, akibe annyi szövegírói tehetség szorult, hogy azt már nyugodtan nevezhetjük zsenialitásnak. Úgyhogy maradjunk is ennyiben: zseni a csávó. Mint ahogy Majka sem tehet róla, hogy hol született, Geszti sem tehet arról, hogy zseni. Ez a sors ajándéka.
És a szövegírás tehetsége mellett kapott a sorstól még egy ajándékot: olyan erős, és olyan fajta egyénisége van, amire kíváncsiak az emberek. Nem véletlenül szokta meg, hogy ha lelkiismeretesen odateszi magát, sikerre viszi éppen aktuális projektjeit. Mi sem jellemzi jobban szövegírói zsenialitása és egyénisége összefonódásának óriási erejét, mint hogy néhány évtizeddel ezelőtt pont ő volt az, aki a világon egyedülálló módon tulajdonképpen „ellopta” a RAP-et, és egy giccspop-formáció vezéregyéniségeként gigasikert ért el a Rapülők együttessel. Miközben az eredeti RAP-et ismerő szakmabeliek kővé dermedve nézték a mitugrász gyerekek idétlen számait, Geszti Péter szellemes szövegeivel és a célcsoport igényeit teljes mértékben kiszolgáló zenével az egész zenész szakma tízévnyi fellépti díját kereste meg ezzel a tulajdonképpen nem létező produkcióval. Ha valaki, hát ő képes volt önmegvalósítással sok pénzt keresni a szórakoztató iparban! Meg is szokta, hogy önmegvalósít, és ma már ez jelenti számára - illetve inkább a közönségnek - a legnagyobb problémát. Az egyéniségéből fakadó jelleg egy olyan erős „Gesztiség”, hogy két sor után felismerhető, ha ő ír valamely dalhoz szöveget. Ezért alakult ki egy viszonylag nagy, a virtuozitását, leleményességét szerető közönsége, és annak ugyan ekkora ellentábora, akiknek egyszerűen a „Gesztiség” nem jön be. Nem azért, mert rossz, hanem mert van egy erős jellege, ami nekik nem tetszik, és kész.
Geszti Péter a Rapülők után a Dés-féle Jazz+Az együttessel, és a Dzsungel könyve musical-lel alkotott nagyot. A gagyipop után más dimenziót jelentett az egyik legtehetségesebb hazai zenésszel való együttműködés, sokkal minőségibb munkát végzett ő is.
Napjainkban a Gringo Sztár nevű formációval dolgozik, melyről sok mindent elmondhatunk, de újszerűséggel és eredetiséggel nem vádolhatjuk őket. 
Ez az első igazán Geszti Péter produkció, ahol ő határozza meg a milyenségeket – mindenki eldöntheti, mennyire jön be neki. 

És akkor most a konkrét dalról, a „Költőtroll” című eposzról.
Zeneileg nem sokat kockáztatott, hiszen a hangszeres zenében az általam legjobb aranzsőrnek tartott Erdélyi Petivel csináltatta meg a zenei alapot. Jó is, jól szól, ütős, ahol kell nagy, ahol kell kicsi – szóval ez rendben van. Nem olyan bátor, mint Majkáéké, de a célnak megfelel.


Na de mi volt a cél? Hát, itt bizony nem tudok megnyugtatató választ adni.
A gagyipop virtuóza, aki önmaga paródiájává tette a rap-et, elkezdi félteni a műfajt Majkától és társaitól? Hát ez azért kicsit húzós lenne! Nem állítom, hogy ők hárman a rap csúcsát jelentik, de éppen ez a szám, ez bizony a hazai rap-termés egyik csúcsa! Tehát aki szereti a műfajt, érdekli a rap jövője, az most örül – hiszen egy igen jól sikerült, előremutató dal született. Ráadásul Geszti pontosan tudja, hogy az általa művelt rap-elés az igazi rap rózsadombi, hajzselés formája, mely inkább popzene, mint rap. A Majkáék által hozott forma sokkal autentikusabb, mint az övé, tehát ha valaki féltőn fikázhatna, az pont Majka és csapata lehetne – zenék és szöveg tekintetében egyaránt! 
Vagy Geszti Péter szerint ez a dal nem olyan jó, és ez annyira fontos információ, hogy emiatt írt egy fikázó számot? Ez nem szokás, nála sokkal tehetségesebb és képzettebb zenészek sem teszik. Nem tudom, hogy ki lehet a Geszti-videót youtube-ra feltöltő "gringósztárhivatalos", de az általa odabiggyesztett mondat így szól: "mindenkinek, akinek elege van a bunkóságból, mindenkiről, aki telepiszkítja az életünket a médiában, a weben, a közéletben". Most erre mit mondjak: más szemében a szálkát, sajátjában a gerendát...
Vagy talán az nem tetszik Geszti Péternek, amiről Majkáék énekelnek-szövegelnek? Na de komolyan: azért írt egy dalt, mert szerinte az előadó nem őszinte, nem mond igazat a dalban?! Azon van kiakadva, hogy Majka kihasználja a sóbiznisz kellékeit, és úgy adja el magát? Na neeeeeee! Ő, aki az X-Faktorban ül, akinél zseniálisabban kevesen használják a TV-k nyilvánosságát, aki úgy jelentette be gyermeke születését, hogy tkp. X-Faktor promócíót csinált belőle, nos, ő moralizál azon, hogy egy előadó társa nem is őszinte, hanem csak kihasználja a média adta lehetőségeket?!
Vagy esetleg az lenne a baja, hogy Majkáék szövegei nem elég mívesek és/vagy emelkedettek? 
Na de kérem, a rap csak a mi kis hazánkban kezdődött úgy, hogy ficsúrok jópofiztak, mindenhol máshol igen rázós, kemény szövegek mentek kezdettől fogva, melyeknek nem rímes-míves mivoltuk, hanem sokkal inkább hangulatuk ragadja meg a célcsoportot.

Mondhatnám, hogy akkor én most nem értem Geszti Pétert, de szerintem értem. 
Majkáék nótája fájdalmasan jól sikerült. Lassan a legnézettebb Magyar zenei produkció lesz a neten. Olyannyira jó, hogy azt még Geszti Péter sem bírta ki – de ezt soha nem fogja bevallani magának. 
Inkább trollkodott egy kicsit.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://muvesz-ember.blog.hu/api/trackback/id/tr334768326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az igazi Svarc Enegger · https://www.youtube.com/watch?v=Ik9qunsZZtY&index=21&list=RDJVoyWQSNr8I 2012.11.11. 12:18:44

A belehalok klipp tényleg jól sikerült. Ez Majka egyik csúcsa. Nem sok van neki, érdemes megbecsülni.
A Geszti dal, se rossz éppen, de valóban ellentmondásos, hiszen ez neki csak játék. Ujjgyakorlat. Vagy sikerül vagy nem. Nincs tétje.
Nem vagyok biztos benne, hogy valóban Majka volna a címzettje.

FanDanGO 2012.11.26. 16:50:13

Nem tartom valószínűnek, hogy Majka volt kifejezetten a "támadás" célja és pláne nem ez a szám. Sokkal inkább a műfaj kevésbé értékelhető termékei, amik tényleg a nevetséges szövegeket sorakoztatják fel, a "rossz helyre születtem kemény volt az életem de megjavultam/kitörtem" témakörben. Vegyük például Deniz Egyetlenét, ami majdnem használható, de teli van gagyi szöveg megoldásokkal és a Geszti által említett klisékkel és mégis a rádióban szól. Nomeg bele lehet futni egy-egy József Attila, vagy Petőfi sorba, amit azért nagyon óvatosan szabadna csak puffogtatni (Egyébként a Gesztinek anno még az is ment). Vannak még az említett Deniz dalon kívül más számok is amiket most nem találok, de hallgassatok egy napig Petőfi Rádiót és biztos hogy találtok egy olyan számot ami ide vág.
süti beállítások módosítása