Partnerek

kaposfest_logo01.jpg


zene_hu_logo_nagy.jpg


zene_hu_logo_nagy.jpg


zene_hu_logo_nagy.jpg

Friss topikok

  • lászlóági: @Dolcimelo: bizony anno én is így kezdtem tanulni, de azutn ennek véget vetettek bizonyos okok! (2020.06.21. 15:27) ZAK vs KONZI
  • holdbélicsónakos: Kedves Gyuri! Most már én is félek... TŐLED. Üdv! Papp Máté volt művész-ember munkatárs (2014.03.28. 22:45) Most már én is félek
  • Digitmokus: Az uncsim kislánya, akinek ugye meg volt engedve hogy nézze az XFaktort, odáig volt ezért a csajér... (2014.01.06. 11:13) Pornós Krasznai
  • Barna Páli: Üdv! Szeretnék valamit kérdezni. Szerintem ha az A hang 432 Hz, akkor annak az oktávja 216 Hz, és ... (2013.12.27. 23:23) 432
  • dittacsello: Kedves Gyuri! Jó, hogy leírtad ezeket. Ha meg is valósulna az 50 kiváló tanár alkalmazása, mi lesz... (2013.12.20. 20:37) Merre tovább Zeneakadémia?

Bolyki Gyuri írása 

Jászay Tamás kritikussal beszélgetett Szemere Katalin a Népszabadság hasábjain, a terjedelmes interjú témája az idei POSZT volt.

A cikk vége felé – egyéb témákra térve – a következőt olvashatjuk:

Megkérdeztük azt is, mit szólna ahhoz, ha Alföldi Róbert színházat kapna Orbán Viktortól.

Lehet, hogy a hatalom ajánl neki egy épületet, lelkifurdalásból, de az más kérdés, elfogadja-e – válaszolja. Mert ezzel az eljárással kínálkozna az erős párhuzam Markó Ivánnal, aki „miniszterelnöki zsebből” kapott 150 millió forintot. Sokra tartja Alföldi munkáját, de ez a megoldás nem tetszene neki.”

Tehát Jászaynak nem tetszene, ha Alföldi kapna a miniszterelnöki keretből 150 millió Ft-ot.

Nem régen egy hangszórós „jelentős ember” is azt kiabálta, micsoda szégyen, hogy Markó „pályáztatás nélkül” kapott pénzt a miniszterelnök keretéből. Aztán a táncos szakma elküldte őt melegebb éghajlatra, mondván, ők örülnek Markó támogatásának, a „jelentős ember” pedig ne szóljon bele abba, ami nem a dolga.

Mi is hát az a miniszteri/miniszterelnöki keret, aminek a táncosok örülnek, a „jelentős ember” pedig nem? És miért lenne csúnya dolog, ha Alföldi elfogadna a miniszterelnök keretéből mondjuk 150 milliót?

Nos, a kulturális intézmények, produkciók állami támogatása minden év költségvetésében fixálva van. (Az most más kérdés, hogy mindenki időben megkapja-e a neki járó pénzt.) Tehát a kormány rögzíti, mennyit szán hazánk kulturális életére egy-egy évben. Az így meghatározott összegből gazdálkodik mindenki, elég, amire elég. (Ez persze inkább nem elég, mint elég.)

Akinek nincs fix szerződése, különböző szakmai pályázatokon indulhat (a legnagyobb pályáztató az Nemzeti Kulturális Alap).

E mellett a törvények (vagy jogszabályok?) minden miniszter hatáskörébe rendelnek még egy kisebb-nagyobb összeget, amit arra költ, amire akar (a kisebb-nagyobb alatt persze jórészt milliárdos nagyságrendet kell érteni:-). Ezt hívjuk miniszteri keretnek. De van ilyen kerete a köztársasági elnöknek, sőt, a volt köztársasági elnököknek is. Nyilván, itt arról van szó, hogy ezek az emberek elég tájékozottak és bölcsek ahhoz, hogy a rájuk bízott közpénzeket saját hatáskörben, megfelelő módon fel tudják használni a közjó javára. Arra költik, amire szerintük fontos, és amire nem volt előre betervezett keret. Ebben az értelemben hívhatjuk a miniszteri keret intézményét egyfajta korrigálási alapnak is, mely képes akut problémákat megoldani.

A miniszteri keretre soha senki nem pályázhat – mivel arról egy személyben a miniszter dönt.  Van rá példa, hogy a miniszteri keret egy része bekerül valamilyen pályázati rendszerbe (pl. a kulturális miniszter – úgy emlékszem – kerete 25%-át átengedte az NKA-nak), de ez kivételes eset. Aki miniszteri keretből szeretne támogatást, az ír egy kérvényt, és vagy kap pénzt, vagy nem. Ennyi.

Ez az intézmény ősidők óta így működik, évente több milliárd forint közpénz jut el ezen keresztül a támogatottakhoz. (Igen, a Kaposfest is kapott már miniszteri keretből támogatást, először Hiller Istvántól.) A kulturális életre vonatkozó miniszteri döntések az NKA honlapján megtalálhatók.

Nem mondom, hogy mindenki örül a miniszteri keret elosztásának, hiszen aki éppen nem kap pénzt, annak nyilván nem tetszik a „rendszer”. Az is elképzelhető, hogy a szocialisták nyolc éve alatt inkább hozzájuk közel állókat támogattak az aktuális miniszterek, az elmúlt három évben pedig inkább a mostani kormányhoz közeliek felé billen a mérleg. Meg az is lehet, hogy nem így van, mindig mindenki teljesen objektív volt.

Viszont az tény, mostanáig a művészek között nem volt divat utálkozni a másikra azért, mert ő kapott miniszteri támogatást. Mindenki úgy fogta fel, hogy „bár nem én kaptam pénzt, de legalább valakinek sikerült plusz pénzt szereznie kultúrára”.

És most valami elromlott. Megjelentek a megmondóemberek, (jellemzően nem előadóművészek), akik már-már el akarják hitetni: csúnya dolog a miniszteri keretből pénzt kapni! Ha van pofád elfogadni a miniszterelnök 150 millióját, akkor te egy gerinctelen alkotó vagy!

Pedig miről van szó Alföldi esetében?

Van egy tehetséges színész, akiről távozásakor kiderült, hogy még nem volt elég érett a Nemzeti Színház vezetésére. Túl fiatal, túl forrófejű és túl befolyásolható volt ahhoz, hogy ugyan olyan méltósággal hagyja el a nemzeti intézményt, mint ahogy elődje távozott, amikor őt kinevezték.

De ettől ő még egy nagyon tehetséges ember, akinek a képességeit érdemes a lehető legjobban kihasználni a kulturális életben! Ezért a miniszterelnök úgy dönt, hogy ha kell, saját keretéből ad neki sok milliót, hogy dolgozhasson.

Egy-két évvel ezelőtt még ujjongott volna a szakma, hogy stadionok és egyéb – amúgy valóban fontos – dolgok helyett a kultúra kapja a pluszforrást. Alkothat a rendező, játszhatnak a színészek, örülhet a közönség – mindenki jól járt!

De ma már más világot élünk. Vannak megmondóemberek, akik kikérik maguknak, hogy művészek „pályáztatás nélkül” jutnak támogatáshoz abból a miniszteri keretből, amire soha, senki nem pályázott. A hangszórós produkció bejárta a sajtót, az már kevésbé, amikor maguk a táncművészek elhatárolódtak tőle, és kérték, ne hazudjon, ugyanis senki nem kifogásolta Markó támogatását, sőt, örültek neki, csak azt fájlalták, hogy az ő támogatásuk még nem érkezett meg a számlájukra.

Aztán jön a kritikus, és kifejti, hogy Alföldi rosszul teszi, ha elfogadja a miniszterelnöktől a támogatást. Az persze nem zavarja, hogy Alföldi éppen most rendezi az István, a Király-t, ami szintén kapott egy csomó támogatást. Azt nem ciki elfogadni? És a többi művész? Szegény Fischer Ivánnak nem volt ciki az elmúlt években több százmilliót kapni miniszteri keretből? Kocsis is menjen a fenébe, mert kapott pluszforrást, Keller Andrisról már nem is beszélve?! És akkor ugye a lassan tényleg világszínvonalú VeszprémFest szervezői is megalkuvó, gerinctelen alakok – a Kaposfest-tel együtt?!  Ez mekkora hülyeség! Normális ember örül minden egyes forintnak, ami a kultúrába érkezik, legyen az miniszteri keret, vagy NKA pályázat!

De mi most itt tartunk. Vannak a művészek, akik alkotni szeretnének, és vannak a megmondóemberek, akik bele akarnak szólni abba, ki kapjon pénzt és ki ne. Ki fogadjon el támogatást, ki ne. És a pálya széléről bekiabálva simán ítéletet mondanak csak azért valakiről, mert a miniszterelnök elismeri a tehetségét, és anyagilag segíteni akarja az alkotásban.

Egyszer már feltettem a kérdést, most újra megkérdem: biztos, hogy jó emberek vannak a színházi szakma körül? Nem kéne nagyon gyorsan közbeavatkoznia a legtekintélyesebbeknek, és egyértelműen jelezni, kinek mibe szabad/érdemes beleszólnia? Vagy, ahogy a táncművészek pillanatok alatt elhatárolódtak a „jelentős embertől”, nem kéne ettől a kritikustól is nagyon gyorsan elhatárolódnia a színházi embereknek? Ha valami, hát ez a jelenség kártékony a kulturális életre nézve! Értelmetlen kultúrharc, aminek csak egy vesztese lehet: a közönség.

A „zelmúltnyolcévben” egyetlen egy ilyen kirohanás sem volt. Pedig sok milliárdot osztottak szét akkor is miniszteri keretből. Úgy van ez, hogy ha az én miniszterem oszt pénzt, akkor abból jó alkotás lesz, ha a másik párt minisztere, abból nem? Alföldi csak balos miniszteri keretből alkothat, jobbos pénzből nem?

Vagy van egy ennél sokkal rosszabb verzió is: lassan a kultúrába is beszüremkedik a demokrácia. Valakik el szeretnék érni, hogy minden pénzre mindenki egyenlő eséllyel pályázhasson, ne lehessen dönteni a tehetségek javára a középszer ellenében. És ebben a demokráciában nagy sajtónyilvánosságot kapó bölcsész kritikusok mondanak véleményt arról, hogy egy Alföldi kaliberű tehetség elfogadhatja-e a miniszterelnök segítségét az alkotáshoz.

Ugyan kérem!

Amikor a művészi életben elfogadott lesz ez az attitűd, amikor a szakma nem kiveti magából az ilyen véleményeket, hanem elkezd e szerint működni, lehet, hogy néhányan majd hátradőlnek, és megállapítják, hogy végre, itt is mindenki egyenlő. De abban a pillanatban megszűnik a művészet.

Mert a színpadon nincs egyenlőség. Van a legjobb, és vannak a többiek – akikre persze ugyan úgy szükség van, de mindenki tudja a helyét. 

Úgyhogy szeretném javasolni: mindenki csak annyira vegye komolyan Jászay Tamás véleményét, amennyire az megítélése szerint a kulturális élet érdekeit szolgálja.

Jászay Tamásnak pedig azt üzenem, fiatal még ahhoz, hogy a kultúrharc zászlóvivője legyen. Erre ráér még később is.

 

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://muvesz-ember.blog.hu/api/trackback/id/tr575375270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

evonoir 2013.06.24. 13:38:56

„Pedig miről van szó Alföldi esetében?
Van egy tehetséges színész, akiről távozásakor kiderült, hogy még nem volt elég érett a Nemzeti Színház vezetésére. Túl fiatal, túl forrófejű és túl befolyásolható volt ahhoz, hogy ugyan olyan méltósággal hagyja el a nemzeti intézményt, mint ahogy elődje távozott, amikor őt kinevezték.”
Elárulnád, hogy ez mit takar? Miért túl fiatal? 3 évvel fiatalabb Vidnyánszkynál (aki nyilván elképesztően alkalmas!) ez valóban annyira fiatal? Miért nem volt elég érett a Nemzeti vezetésére? Egy olyan színházat csinált a Nemzetiből amilyen eddig nem nagyon volt az országban. Állandó teltházas előadások (és nem csak az utóbbi hónapokban), sokszínű repertoár, remek társulat. Mondjuk ki, rendkívül sikeres színházat csinált. Olvass el kritikákat az előadásokról, amik a Nemzetiben futottak, szinte mindet dicsérik. Érdekes ez a nem elég érett fickó elég érett arra, hogy külföldön operákat rendezzen sikerrel, hogy Horvátországban egy horvátországi rendezésére azt mondják, hogy az ország valaha volt legjobb előadása. Vagy hogy megrendezze az általad korábban ajnározott István a királyt. Akkor miért éretlen? Miért nem hagyta el méltósággal az intézményt? Mi kivetnivaló van abban, ahogy elhagyja a színházat? Szerinted hogyan kellett volna távoznia? Jordán méltósággal távozott, fél éven át együtt vezették a színházat Alföldivel. Vidnyánszky, csak, hogy ne is kelljen találkoznia Alföldivel miniszteri biztost neveztetett ki azért, hogy közöttük „koordináljon”. Vidnyánszky gyáva volt, nem mert szembenézni azzal, akit az általa összeállított bizottsággal szemenköpetett pályázat címen. Mit mondjak, nagyon méltóságteljes, végighallgatja Kerényi buzizását, utólag elnézést kér majd azért hozzá is tesz egy kicsit, köpködi az elődjét, tönkreteszi annak munkáját, ledarálja 5 év megfeszített és minőségi munkáját. Na ez méltóságteljes.
Alföldi egyébként nem csak tehetséges színész, hanem tehetséges rendező is, még ha nem is tanulta egyetemen a rendezést, elég a Tartuffe-re, vagy a Vadászjelenetekre gondolni, már ha mond ez neked egyáltalán valamit.
„De ettől ő még egy nagyon tehetséges ember, akinek a képességeit érdemes a lehető legjobban kihasználni a kulturális életben! Ezért a miniszterelnök úgy dönt, hogy ha kell, saját keretéből ad neki sok milliót, hogy dolgozhasson.”
Azt mondod saját keretéből ad a miniszterelnök, majd végig miniszterről beszélsz. Most akkor miniszterelnöki keretről van szó, vagy miniszteri keretről, mert nagyon nem mindegy. Bár a "kerál" úgyis szabadon rendelkezik bármivel. ;-)
Ha a kedves vezető olyan jól látja, hogy Alföldi képességeit érdemes kihasználni, akkor miért nem hagyta meg ott, ahol tökéletesen ki volt használva? Egyáltalán szerinted mennyire ért a miniszterelnök a színházhoz? Őt még nem láttam színházból kijönni, (Dávid Ibolyától, Kóka Jánosig sok mindenkit láttam már, képzeld még Borókai Gábort is láttam a családjával, épp a Nemzetiben, úgy látszik neki nem volt büdös) ellenben focipályák lelátóján köpködni a szotyit, na azt láttam már. Az is jellemző, hogy az országban stadionépítés az zajlik ezerrel, minisztérium dobja meg 500 millióval a puskás akadémiát, a kultúrára pedig egyre kevesebb jut. Mielőtt annyira védenéd a miniszterelnökuradat jobb lenne, ha körülnéznél, hogy mennyi pénz ömlik a fociba, és mennyi a kultúrába (Balog elvtárs épp a minap böffentette el, hogy az általad is annyira szapult függetlenek támogatását meg fogja szüntetni, na az jót fog tenni a kultúrának mi?!). Szerinted melyik a fontosabb, a kultúra vagy a foci? Mert azt tudjuk, hogy a miniszterelnök szerint melyik a fontosabb. Csakhogy attól nem "épül" a magyar ha meccset néz.
Alföldi nem azért nem fogja elfogadni a felajánlott kegyelemkenyeret, mert Jászay attól óva inti. Jászay ehhez kis pont. Azért nem fogja elfogadni, mert ez a felajánlás valójában semmi. Felajánlanák a pletykák szerint a Shure stúdiót Alföldinek, ami olyan kicsi hely, hogy leginkább próbateremnek alkalmas. Hozzá 100 millió forintot, ami leginkább a rezsire elég, és akkor még a stáb ki sincs fizetve, a színészek ki sincsenek fizetve. Ráadásul Alföldinek volt egy hihetetlen társulata, ami már szétszéledt, ezeket a színészeket újra összeszedni szinte lehetetlen, és az emberek nem Alföldi miatt jártak a nemzetibe, hanem az általa megteremtett szellemiség, a társulat miatt. Együtt látni Stohlt és László Zsoltot a színpadon mindig felemelő volt. Nem beszélve a többiekről, Hevérről, Gáspár Sándorról, a fiatalokról. Ez a felajánlás egy olyan gesztus, ami azoknak szól, akik szimpatizálnak Alföldivel, Alföldi viszont nem tud élni vele, mert nem lehetséges. Attól persze még köpködheted Jászayt, csak jó lenne ha észrevennéd, hogy megint az orrodnál fogva vezet a politika a felajánlással kapcsolatban.
„Vagy van egy ennél sokkal rosszabb verzió is: lassan a kultúrába is beszüremkedik a demokrácia.”
Jah, a politikába is „beszüremkedett”, aztán hova jutott az ország mi? Diktatúrát mindenhova! :D

Egyedi nicket kell megadnod · http://irkalmanyok.blog.hu 2013.06.25. 00:06:47

"Meg az is lehet, hogy nem így van, mindig mindenki teljesen objektív volt."

Ez most vicc, ugye?

Neduddgi 2013.06.30. 19:52:30

Itt első kézből vannak válaszok a feltett és fel nem tett kérdésekre: index.hu/kultur/2013/06/30/nem_olyan_jo_hosnek_lenni/

Nekem ez elég érett gondolkodásnak tűnik. Igaz, én már nagyon sok éve szimpatizálok Alföldivel.

evonoir 2013.07.04. 10:00:03

"Aztán a táncos szakma elküldte őt melegebb éghajlatra, mondván, ők örülnek Markó támogatásának, a „jelentős ember” pedig ne szóljon bele abba, ami nem a dolga."
Ez pontosan így van, mindenki nagyon örül Markó támogatásának!:D
www.kisalfold.hu/belfold_hirek/tancmuveszek_tiltakoznak_a_marko_ivan_tarsulat_kormanyzati_tamogatasa_miatt/2299363/
süti beállítások módosítása